Sekretarz odpowiada za sprawne funkcjonowanie urzędu.
Do zadań sekretarza należy w szczególności:
- organizowanie pracy urzędu, nadzór nad jego działalnością z uwzględnieniem dbałości o właściwą obsługę klientów, sprawny obieg dokumentów oraz załatwianie skarg i wniosków w tych sprawach;
- realizację polityki zarządzania zasobami ludzkimi urzędu; nadzorowanie spraw kadrowych, spraw podnoszenia kwalifikacji przez pracowników;
- koordynowanie procesu stanowienia uchwał rady i zarządzeń burmistrza;
- współpraca z urzędnikiem wyborczym w zakresie sprawnego przeprowadzania wyborów i referendów;
- nadzór nad gospodarką majątkiem urzędu;
- prowadzenie spraw miasta powierzonych przez burmistrza.
Sekretarz nadzoruje pracę:
- Wydziału Organizacyjnego z Referatem Administracyjno-Gospodarczym:
- ds. obsługi sekretariatu
- Biuro Obslugi Klienta
- ds. informacji publicznej i wspólpracy z NGO
- ds. kadrowych
- Referat Administracyjno - Gospodarczy
- Biura Rady Miasta.
Sekretarz jest przedstawicielem mienia Gminy Miasta Czarnków w spółce TBS sp. z o.o.
W czasie nieobecności sekretarza część jego obowiązków przejmuje burmistrz lub upoważniona przez niego osoba.