1. Sekretarz wykonuje w imieniu burmistrza zadania w zakresie:
1) realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi w urzędzie;
2) koordynacja procesu naboru kadr oraz podnoszenia kwalifikacji przez pracowników;
3) nadzór nad przestrzeganiem regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania oraz innych dokumentów ustalających tok pracy w urzędzie;
4) podejmowanie decyzji w sprawach osobowych pracowników urzędu
z wyjątkiem zatrudniania i zwalniania pracowników, ustalania wynagrodzenia;
5) merytoryczna organizowanie pracy urzędu, nadzór nad jego działalnością z uwzględnieniem dbałości o właściwą obsługę klientów, sprawny obieg dokumentów oraz załatwianie skarg, petycji i wniosków;
6) wdrażanie nowoczesnych metod organizacji pracy;
7) rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy pracownikami urzędu;
8) nadzór nad systemem udostępniania informacji publicznej w urzędzie;
9) koordynowanie procesu legislacyjnego w urzędzie, nadzór nad prawidłowością legislacyjną aktów stanowionych przez radę i burmistrza;
10) koordynacja procesów kontroli zarządczej w urzędzie;
11) nadzór nad poprawnością projektów aktów prawnych przygotowywanych przez pracowników;
12) prowadzenie innych spraw powierzonych przez burmistrza w granicach określonych imiennymi pełnomocnictwami i upoważnieniami;
13) wprowadzanie zasad prostego języka urzędowego w urzędzie.
2. Sekretarz może być przedstawicielem mienia Miasta w spółkach gminnych na zasadach określonych kodeksem spółek handlowych oraz innymi właściwymi przepisami.
3. W czasie nieobecności sekretarza część jego obowiązków przejmuje burmistrz lub zastępca burmistrza.
Sekretarz pełni funkcję bezpośredniego przełożonego w stosunku do:
1) Biura Obsługi Klienta;
2) samodzielnego stanowiska ds. kadr i archiwum;
3) Biura Rady Miasta.
W czasie nieobecności sekretarza część jego obowiązków przejmuje burmistrz lub zastępca burmistrza.