Sekretarz odpowiada za sprawne funkcjonowanie urzędu.
Sekretarz wykonuje w imieniu burmistrza zadania w zakresie zapewnienia sprawnego funkcjonowania Urzędu, w szczególności do zadań sekretarza należy:
1) realizowanie polityki zarządzania zasobami ludzkimi w urzędzie;
2) koordynacja procesu naboru kadr oraz podnoszenia kwalifikacji przez pracowników;
3) nadzór nad przestrzeganiem regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania oraz innych dokumentów ustalających tok pracy w urzędzie;
4) podejmowanie decyzji w sprawach osobowych pracowników urzędu
z wyjątkiem zatrudniania i zwalniania pracowników, ustalania wynagrodzenia zasadniczego;
5) organizowanie i planowanie pracy urzędu, nadzór nad jego działalnością z uwzględnieniem dbałości o właściwą obsługę interesantów, sprawny obieg dokumentów oraz załatwianie skarg, petycji i wniosków;
6) inicjowanie usprawnień, wdrażanie nowoczesnych metod organizacji i narzędzi pracy;
7) rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy pracownikami urzędu;
8) nadzór nad systemem udostępniania informacji publicznej w urzędzie;
9) koordynowanie procesu legislacyjnego w urzędzie, nadzór nad prawidłowością legislacyjną aktów stanowionych przez radę i burmistrza;
10) koordynacja procesów kontroli zarządczej w urzędzie;
11) nadzór nad poprawnością projektów aktów przygotowywanych przez pracowników;
12) prowadzenie innych spraw powierzonych przez burmistrza w granicach określonych imiennymi pełnomocnictwami i upoważnieniami.
Sekretarz może być przedstawicielem mienia Miasta w spółkach gminnych na zasadach określonych kodeksem spółek handlowych oraz innymi właściwymi przepisami.
Sekretarz pełni funkcję bezpośredniego przełożonego w stosunku do:
1) kierownika Referatu Administracyjno-Gospodarczego;
2) Biura Obsługi Klienta BOK;
3) samodzielnego stanowiska ds. obsługi sekretariatu ORS;
4) samodzielnego stanowiska ds. kadr i archiwum ORK;
5) Biura Rady Miasta.
W czasie nieobecności sekretarza część jego obowiązków przejmuje burmistrz lub zastępca burmistrza.