Burmistrz kieruje urzędem na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, ponosząc odpowiedzialność za wyniki pracy oraz zapewnia warunki praworządnego i efektywnego funkcjonowania urzędu.
Burmistrz obejmuje bezpośrednim nadzorem:
1) wykonywanie uchwał rady;
2) ochronę informacji niejawnych oraz danych osobowych;
3) planowanie i zagospodarowanie przestrzenne;
4) sprawy obywatelskie;
5) ochronę środowiska, zieleń gminną i zadrzewienia i gospodarkę odpadami;
6) utrzymanie czystości i porządku;
7) edukację publiczną, ochronę zdrowia, sport, turystykę i rekreację;
8) sprawy promocji gminy, współpracy międzynarodowej;
9) bezpieczeństwo publiczne;
10) zarządzanie kryzysowe, sprawy wojskowe i obronę cywilną.
Burmistrz wykonuje funkcję zgromadzenia wspólników w jednoosobowych spółkach miasta i reprezentuje miasto w spółkach z udziałem miasta.
Burmistrz kieruje pracą urzędu przy pomocy zastępcy burmistrza, sekretarza i skarbnika, którzy odpowiadają przed nim za wykonywanie swoich zadań.
Burmistrz nadzoruje pracę:
1. Referatu Spraw Obywatelskich, Urzędu Stanu Cywilnego;
2. Referatu Oświaty;
3. Komendy Straży Miejskiej;
4. Referatu Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska;
5. Samodzielnych stanowisk:
- radcy prawnego,
- ds. promocji i współpracy zagranicznej,
- pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych.
W czasie nieobecności burmistrza jego obowiązki pełni zastępca burmistrza.