Burmistrz kieruje urzędem na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, ponosząc odpowiedzialność za wyniki pracy oraz zapewnia warunki praworządnego i efektywnego funkcjonowania urzędu.
Burmistrz obejmuje bezpośrednim nadzorem wszystkie sprawy prowadzone przez urząd, niepowierzone zastępcy burmistrza, sekretarzowi i skarbnikowi, w szczególności:
1) wykonywanie uchwał rady;
2) ochronę informacji niejawnych oraz danych osobowych;
3) planowanie i zagospodarowanie przestrzenne;
4) sprawy obywatelskie;
5) ochronę środowiska, zieleń gminną i zadrzewienia i gospodarkę odpadami;
6) utrzymanie czystości i porządku;
7) edukację publiczną, ochronę zdrowia, sport, turystykę i rekreację;
8) sprawy promocji gminy, współpracy międzynarodowej, gospodarczej, pozyskiwania środków zewnętrznych na projekty społeczne i inne tzw. miękkie;
9) bezpieczeństwo publiczne;
10) sprawy wojskowe.
Burmistrz wykonuje funkcję zgromadzenia wspólników w jednoosobowych spółkach miasta i reprezentuje miasto w spółkach z udziałem miasta.
Burmistrz kieruje pracą urzędu przy pomocy zastępcy burmistrza, sekretarza i skarbnika, którzy odpowiadają przed nim za wykonywanie swoich zadań.
Burmistrz kieruje pracą urzędu i wykonuje swoje zadania poprzez:
1) rozstrzygnięcia podejmowane osobiście;
2) rozstrzygnięcia podejmowane przez zastępcę, działającego w zastępstwie burmistrza w czasie jego nieobecności oraz w ramach spraw mu powierzonych w zakresie określonym regulaminem lub na podstawie odrębnie udzielonych upoważnień albo pełnomocnicy;
3) rozstrzygnięcia podejmowane przez sekretarza i skarbnika w ramach spraw im powierzonych w zakresie określonym regulaminem lub na podstawie odrębnie udzielonych upoważnień albo pełnomocnicy;
4) rozstrzygnięcia podejmowane w imieniu burmistrza przez kierowników oraz innych pracowników poszczególnych komórek organizacyjnych urzędu,
w zakresie spraw im powierzonych – w ramach odrębnie udzielonych upoważnień bądź pełnomocnictw;
5) rozstrzygnięcia podejmowane przez pełnomocników burmistrza ustanowionych do prowadzenia określonych spraw;
6) rozstrzygnięcia podejmowane, z upoważnienia burmistrza, przez kierowników jednostek organizacyjnych miasta lub innych podmiotów,
w zakresie spraw im powierzonych w ramach porozumień bądź pełnomocnictw.
W czasie nieobecności burmistrza jego obowiązki pełni zastępca burmistrza.