Burmistrz kieruje urzędem na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, ponosząc odpowiedzialność za wyniki pracy oraz zapewnia warunki praworządnego i efektywnego funkcjonowania urzędu.
Burmistrz obejmuje bezpośrednim nadzorem:
- wykonywanie uchwał rady;
- budżet i finanse miasta;
- planowanie rozwoju miasta;
- obsługę przedsiębiorców;
- zagospodarowanie przestrzenne miasta;
- gospodarkę nieruchomościami;
- sprawy oświaty i wychowania;
- sprawy sportu, turystyki i rekreacji;
- promocję;
- ochronę informacji niejawnych;
- sprawy obronne, zarządzanie kryzysowe;
- sprawy wynikające z prawa o aktach stanu cywilnego;
- system kontroli zarządczej w rozumieniu przepisów o finansach publicznych;
- funkcjonowanie Straży Miejskiej.
Burmistrz wykonuje funkcję zgromadzenia wspólników w jednoosobowych spółkach miasta i reprezentuje miasto w spółkach z udziałem miasta.
Burmistrz kieruje pracą urzędu przy pomocy zastępcy burmistrza, sekretarza i skarbnika, którzy odpowiadają przed nim za wykonywanie swoich zadań.
Burmistrz nadzoruje pracę:
- Referatu Spraw Obywatelskich, Urzędu Stanu Cywilnego
- Referatu Oświaty
- Komendy Straży Miejskiej
- Referatu Gospodarki Nieruchomościami
- samodzielnych stanowisk:
W czasie nieobecności burmistrza jego obowiązki pełni zastępca burmistrza.